Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Úsek D1 Dubná skala–Turany má odľahčiť prehustenú dopravu na ceste I/18

11.11.2011

Martin 11. novembra (TASR) – Výstavba časti diaľnice D1 od Dubnej skaly po Turany je najpotrebnejším z chýbajúcich úsekov diaľnice D1. Pri príležitosti poklepania základného kameňa stavby „D1 Dubná Skala – Turany“ to dnes v Martine skonštatoval 1. podpredseda vlády SR a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ.

Doprava na ceste I/18 popri Martine cez Vrútky, Turany je podľa Figeľa prehustená a dosahuje v priemere 22.000 až 27.000 vozidiel za 24 hodín, z toho 6000 až 8000 kamiónov. „Dnešným dňom sa začína výstavba, ktorá potrvá tri roky. Martinský úsek v dĺžke vyše 16 kilometrov je ucelený. To znamená, že môže byť vnímaný aj ako obchvat uvedených obcí a miest. Bude náročným z hľadiska výstavby, pretože sa na ňom nachádza buď priamo alebo nepriamo 27 mostov. Je to úsek, ktorý bude realizovať slovenská firma Váhostav-SK ako víťaz súťaže, ktorá bola vyhlásená v máji tohto roku,“ povedal Figeľ.

Spoločnosť Váhostav-SK ponúkla v súťaži na výstavbu diaľnice najnižšiu cenu, 137,7 milióna eur. Štátna expertíza pritom pôvodne počítala so sumou 323 miliónov eur. Podľa rezortu dopravy je zároveň vysúťažená cena nižšia o 205 miliónov eur, než mala jej výstavba stáť cez takzvané projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), prostredníctvom ktorých sa mal úsek v minulosti stavať. Teraz bude projekt financovaný z eurofondov a štátneho rozpočtu. „Stavba je rozsahom náročná, z technologického hľadiska to nie je ani zďaleka najnáročnejší úsek, čo sa týka Slovenska. Možno stojí za zmienku, že budeme prechádzať štyrikrát cez Váh a cez vážsky kanál. Ale nie sú to mimoriadne komplikované stavby,“ uviedol generálny riaditeľ Váhostavu-SK Ján Kato.

Primátor Martina Andrej Hrnčiar zdôraznil, že sa začína zapĺňať biele miesto na mape infraštruktúry v regióne Turca. „Regiónu to môže priniesť nielen nové pracovné miesta, ale hlavne do budúcnosti dáva infraštruktúra dobrý predpoklad prílevu nových investorov. Niekoľkokrát som mal rokovanie s investormi, ktorí sa rozhodovali medzi viacerými regiónmi. A väčšinou zvíťazil región s rozvinutou infraštruktúrou,“ skonštatoval Hrnčiar.

Z dopravného pohľadu bude mať podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. Ľubomíra Palčáka úsek Dubná skala – Turany obrovský význam. „I keď v prvej fáze pomôže hlavne regiónu od Vrútok cez Martin, Sučany až po Turany. Podľa našich prepočtov po dobudovaní tohto úseku by na pôvodnej ceste I/18 mohlo byť okolo 4600 vozidiel za 24 hodín. Keď si zoberieme, že to je skoro päťkrát menšia intenzita, tak pre obyvateľov Vrútok, Sučian, Turian, ale určite aj pre Martin to bude akoby nový život, nakoľko sa zmení kvalita života občanov. Z pohľadu dopravného dnes cesta I/18 rozdeľuje minimálne tieto tri obce v intraviláne akoby na dve samostatné obce, kde z jednej strany na druhú je niekedy kvôli hustote premávky problém sa dostať,“ dodal Palčák.

Samotná výstavba cesty by mala podľa odhadov priniesť prácu približne 2500 ľuďom a ďalším stovkám zamestnancov v dodávateľských firmách. Prvé štúdie na diaľnicu boli pritom urobené už v 70 rokoch. Tento 16,4 km úsek si vyžiada výstavbu 27 mostov a 13,3 km protihlukových stien.


späť

na začiatoktlačiť