Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Minister Figeľ otvoril výstavbu diaľnice pri Prešove [VIDEO]

24.11.2011

TLAČOVÁ SPRÁVA

Bratislava (24. november 2011) – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR začalo tento rok s výstavbou už 37 kilometrov diaľnic. Prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ dnes za účasti predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), zhotoviteľov a verejnosti poklepal základný kameň úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 km. K martinskému a levočskému úseku diaľnice D1 tak pribudol aj prešovský úsek.

Diaľnica pri Prešove prinesie prácu priamo okolo 800 ľuďom. Výstavba úseku by mala trvať zhruba tri roky a štyri mesiace, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v závere roka 2014. Úsek bude financovaný z eurofondov (Operačný program Doprava) a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu. Diaľnicu bude stavať združenie firiem Doprastav, a.s., a Strabag, s. r. o.

Za rok a pol vo funkcii sa ministrovi dopravy J. Figeľovi podarilo rozbehnúť výstavbu už vyše 50 km diaľnic a rýchlostných ciest v plnom profile. Predchádzajúca vláda za rovnaké obdobie začala stavať necelých 20 km diaľnic a rýchlostných ciest, aj to len v polovičnom profile.

Začaté kilometre D a RC za 1,5 roka vlády

 

km

z toho v 1/2 profile

Za Figeľa

56

5,2

Za Fica

19,5

19,5

Víťazné konzorcium firiem má postaviť diaľnicu za 114,6 milióna eur. Má to byť v režime naprojektuj a postav, v ktorom je vo výraznej miere obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve (tzv. žltá kniha FIDIC - zodpovednosťou zhotoviteľa je doprojektovať realizačnú dokumentáciu a postaviť diaľnicu podľa platných technických noriem a predpisov). Je to o 153 miliónov eur menej ako mal úsek stáť v tzv. prvom balíku PPP. Ide výlučne o sumu nákladov za stavebné práce, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku diaľnice. 

Prešovský úsek (Fričovce – Svinia, 11,2 km) je tento rok už tretím, ktorý sa začal stavať na diaľnici D1. Od júna sa stavia takmer 10 kilometrový úsek Jánovce - Levoča. Uplynulý týždeň sa rozbehla výstavba pri Martine (Dubná Skala – Turany, 16,4 km). Súťaž finišuje na druhom úseku D1 východne od Levoče (10 km). Začiatkom novembra NDS rozbehla verejné obstarávanie na ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová (15,2 km).

„V kontexte globálnej ekonomickej krízy, ktorá dolieha aj Slovensko, je začatie výstavby diaľnic pri Prešove, Martine a Levoči dobrou správou pre ekonomiku - teda pre ľudí, ktorí na stavbách a v na to nadväzujúcich službách nájdu prácu, pre ich rodiny, ako aj pre stavebné firmy,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ.

Ak by rezort dopravy pokračoval v predražených, podvodných a protiústavných PPP projektoch, doteraz by sa diaľnica medzi Martinom a Prešovom nestavala. „Celý balík úsekov v dĺžke až 75 km by bol zablokovaný pre úsek Turany – Hubová, na ktorý nám Brusel, napriek našej intenzívnej snahe, nedal doposiaľ kladné environmentálne stanovisko. Takže ak by sme pokračovali v PPP podľa vzoru Roberta Fica, doteraz by sme nemohli medzi Martinom a Prešovom stavať,“ povedal Figeľ.

Správnosť rozhodnutia nepokračovať v predražených PPP projektoch minulej vlády potvrdzuje aj fakt, že polícia minulý mesiac vzniesla obvinenie proti bývalému zamestnancovi ministerstva dopravy za falšovanie analýzy, na základe ktorej sa mala Ficova vláda rozhodnúť či bude stavať diaľnice zo štátneho rozpočtu alebo cez PPP projekty. Obvinenie vzniesla polícia na základe trestného oznámenia, ktoré podalo ministerstvo dopravy na jeseň minulého roka. Skutočná analýza hovorila, že ak sa výstavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom (v rozsahu 75 km) bude financovať zo štátneho rozpočtu, bude to o 546 miliónov eur lacnejšie ako cez PPP. Zamestnanec ministerstva dopravy analýzu zmanipuloval tak, že tento rozdiel z večera na ráno stenčil na 29 miliónov eur. Materiál so sfalšovanou analýzou predložil na rokovanie minulej vlády exminister dopravy a dnes poslanec NR SR Ľubomír Vážny. „Rozdiely v cenách medzi PPP za Fica a cenami za nás sú ešte väčšie ako hovorila analýza, ktorú sfalšovali. Len štyri z úsekov pôvodného v rozsahu 46 km vychádzajú za nás takmer o 700 miliónov lacnejšie ako v PPP. To hovorím o stavebných nákladoch. Nie sú v tom náklady na údržbu a prevádzku,“ povedal J. Figeľ.

Technické fakty úsek D1 Fričovce - Svinia:

·      Vyše 11-kilometrový úsek D1 medzi tunelom Branisko a Prešovom odľahčí od tranzitnej dopravy obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, ktorými prejde cca 14-tisíc vozidiel denne. V súčasnosti prechádza celý objem dopravy stredom týchto obcí po ceste prvej triedy I/18. Technické, bezpečnostné a kapacitné parametre tejto cesty sú vzhľadom na existujúcu intenzitu dopravy nevyhovujúce.

·      Stavebné povolenie je vydané od marca 2009. Podcenenie geológie v trase diaľnice a necitlivé začatie prípravných prác na jar 2010 pôvodným koncesionárom 1. balíka PPP aktivovalo zosuvy v trase diaľnice. Na najväčšom z nich je nutné vykonávať sanačné opatrenia ešte pred nástupom nového zhotoviteľa.

·      Verejné obstarávanie bežalo od marca 2011. Súťaž na zhotoviteľa stavby prebiehala v zmysle „Žltej knihy FIDIC“ (zodpovednosťou zhotoviteľa je doprojektovať realizačnú dokumentáciu a postaviť diaľnicu podľa platných technických noriem a predpisov).

·      Trasa úseku D1 Fričovce Svinia má západo-východnú orientáciu. Je ohraničená na západe obcou Fričovce, rovnomennou diaľničnou križovatkou a masívom Branisko, kde sa pripája na sprevádzkovaný úsek D1 Beharovce – Fričovce. Na východe je úsek ukončený napojením v križovatke Svinia v prevádzkovanom úseku D1 Svinia – Prešov - západ.

***

Názov stavby:                   diaľnica D1 Fričovce - Svinia, dĺžka 11,2 km.
Zhotoviteľ:                                       združenie firiem Doprastav, a. s. (hlavný člen združenia) a Strabag, s. r. o. (člen združenia).
Začiatok výstavby:          november 2011.
Lehota výstavby:             3 roky a 4 mesiace (40 mesiacov al. 1200 dní).
Zmluvná cena:                                 114,6 mil. eur bez DPH (cena v PPP – stavebné náklady 267,7 mil. eur  – bola takmer 2,5-krát vyššia).
Stavebné objekty:          15 mostov (z toho 14 na diaľnici), protihlukové steny (3,5 km)
Financovanie:                  fondy EÚ + ŠR
 


späť

na začiatoktlačiť