Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Reakcia na vyjadrenia poslanca Vážneho k čerpaniu eurofondov v Operačnom programe Doprava

16.12.2011

Poslanec NRSR Ľubomír Vážny klame a zavádza vo svojich vyjadreniach, keď tvrdí, že „za súčasné čerpanie eurofondov môže minister Figeľ poďakovať predošlej vláde Roberta Fica“.

Pán Vážny opakovane zneužíva fakt, že jeho reakcie dostávajú priestor v médiách. Aj v prípade, že nehovorí pravdu a fakty poprekrúca ako sa mu hodí.  Pán Vážny zrejme počíta s tým, že väčšina ľudí nemá dostatok informácií na to, aby jeho výmysly vedela odhaliť. Je nám ľúto, že namiesto chlapského priznania vlastnej zodpovednosti za oneskorený nábeh čerpania fondov EÚ na dopravu, sa uchyľuje k očierňovaniu tých, ktorí naprávajú to, čo on zanedbal.   

V rokoch 2006-2010, keď bol Ľ. Vážny zodpovedný za rezort dopravy, sa nesústredil na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest za lacné eurofondové zdroje, ale na nezmyselne predražené PPP projekty, do ktorých dal najpripravenejšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest.

Zároveň vážne zanedbal prípravu projektov na financovanie z eurofondov.

Jediné projekty, ktoré sa začali počas jeho ministrovania implementovať, boli projekty technickej pomoci, ktoré dnes čelia vážnym výhradám zo strany EK (list z EK s hrozbou pozastavenia čerpania OPD) a tiež železničné projekty, pri ktorých je veľmi otázna otázka výšky stavebných nákladov.

Bývalý minister sa rád chváli projektami R1 Žarnovica – Šašovské Podhradie a D1 Sverepec-Vrtižer (estakáda nad Považskou Bystricou), pričom by mal  čestne povedať, že tieto projekty boli pripravené na financovanie ešte v predchádzajúcom programovom období eurofondov (predložené na EK v predstihu programového obdobia 2007-13 v rokoch 2005 a začiatok roka 2006, zdržanie schválenia financovania na D1 Sverepec-Vrtižér súvisel následne s pochybnosťami EK o dodržaní transparentných podmienok VO).

V oblasti výstavby diaľnic a rýchlostných ciest boli za projekty na financovanie cez OPD určené úseky, na ktorých neboli vykúpené pozemky a  pripravená projektová dokumentácia. Neboli  ani dodržané pravidlá pre financovania z eurofondov. Išlo o úseky D3 Svrčinovec-Skalité, Oščadnica – Čadca, D1 Jablonov-Studenec, či rešov západ – Prešov juh, ktoré sú ekonomicky neudržateľné a je problém obhájiť ich efektivitu pre návrhové riešenia plných profilov  a zmysluplnosť v Bruseli.

Pán Vážny tragicky zanedbal aj prípravu úsekov rýchlostných ciest, napríklad R2. Napriek našej enormnej snahe pripraviť na výstavbu  zvolenské úseky R2, nevieme zaručiť, že sa stihnú postaviť a prefinancovať ešte v tomto programovom období, preto ministerstvo muselo pristúpiť k realokácii prostriedkov na cesty I. triedy.

Ministerstvo dopravy tiež zdynamizovalo prípravu projektov integrovaných dopravných systémov, s ktorými exminister Vážny nepohol a tým ohrozil čerpanie vyše pol miliardy eurofondových zdrojov.

Ak by Slovensko pokračovalo v PPP projektoch, ktoré presadzovala vláda R. Fica, je možné s istotou povedať, že lacné eurozdroje na dopravu v tomto programovom období nevyčerpáme (nie je 15%, ale 40 %). Príprava projektov na financovanie z eurofondov je mimoriadne náročná a trvá mesiace, až roky. Bývalej vlády išlo o kšeft s PPP projektmi, nie o transparentné tendre kontrolované Európskou úniou, ktorá dbá na efektivitu vynaložených financií.

Eva Dulebová
Riaditeľka riadiaceho orgánu Operačného programu dopravy od novembra 2010
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR

 

 


späť

na začiatoktlačiť