Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Reakcia MDVRR SR na nepravdivé tvrdenia HN v článku „Figeľovi sa nedarí skresať straty železníc“

27.12.2011

Hospodárske noviny v článku s názvom „Figeľovi sa nedarí skresať straty železníc“ z piatka 23. decembra 2011 skresľujúco a zavádzajúcim spôsobom podsunuli čitateľom fakty o ozdravnom procese v železničných firmách a vytvorili dojem, že ich ozdravenie zásadným spôsobom zaostáva. To nie je pravda, preto uvádzame na pravú mieru informácie o tom, ako to so železnicami naozaj je.

Detailnejší pohľad na bilanciu Železničnej spoločnosti Slovensko hovorí o pravom opaku toho, k čomu nepochopiteľne dospel autor článku. V roku 2010 bola minulým vedením rezortu a železníc naplánovaná strata v ŽSSK Slovensko na 78 miliónov eur. Štát si natvrdo zmluvne objednal u osobného prepravcu výkony, na ktoré už dopredu vedel, že nebude mať peniaze. Táto strata sa transparentnými a úspornými opatreniami už v roku 2010, po nástupe nového manažmentu v septembri 2010, znížila na 67,5 miliónov eur.

Na tento rok bola naplánovaná strata 7,5 milióna eur. Poctivo sme v materiáli na rokovanie vlády „Informácia o hospodárskych výsledkoch a investičných plánoch vybraných podnikov v rezorte MDVRR“, uviedli, že plánovaná strata môže pre riziká stúpnuť na 17,2 milióna eur. Rovnako poctivo sme objasnili riziká, ktoré k tomu môžu viesť. Až koniec roka ukáže, či sa všetky riziká naplnia a odrazia sa na hospodárení spoločnosti. My predpokladáme, že nie. Autor však skreslil fakty a zvýšenie plánovanej straty ŽSSK už považuje za hotovú vec.

Oveľa zarážajúcejšie je, že opomenul údaj o strate za minulý rok, ktorý sme mu poskytli. Základný analytický prístup priam volá po tom, aby sa pri analýze hospodárskych výsledkov porovnávalo viac rokov medzi sebou, minimálne ten súčasný a predchádzajúci. To autor neurobil, hoci mal údaje k dispozícii. Pri porovnaní vlaňajšej straty s pesimistickým scenárom vývoja hospodárenia osobného prepravcu v roku 2011by totiž dospel k záveru, že tento rok bude strata takmer štvornásobne nižšia ako minulý rok. Ministrovi Figeľovi sa teda výrazne darí skresať straty železničných spoločnosti, v tomto prípade ŽSSK Slovensko.

Ak sa pozrieme na hospodárenie Carga, bilancia je ešte pozitívnejšia. Kým predvlani bola strata takmer 127 miliónov, vlani približne 123 miliónov, tento rok to bude okolo 10 miliónov, teda 12-násobne menej. Len pripomeniem fakt, že po desiatich mesiacoch 2011 bolo Cargo dokonca v kumulatívnom zisku. Tretia železničná firma Železnice SR – vďaka plneniu záväzku štátu plánovanú stratu dodrží a bude približne na úrovni minulého roka. 

Vzhľadom na oveľa lepšie hospodárenie ŽSSK Slovensko a nárastu počtu prepravených zákazníkov o 1,3 milióna osôb ročne (vyše 3 %), firma v budúcom roku očakáva vyrovnané hospodárenie. Aj preto si mohla dovoliť dohodu s odbormi o zvýšení platov zamestnancov o približne o 30 eur mesačne. Hospodárenie bez straty predpokladáme budúci rok aj v Cargu a ŽSR.

Je výsostné právo redaktora zvoliť si tému článku, poskladať fakty tak, aby bol výsledok z jeho pohľadu čo najlepší a zaujal čitateľa. Je však povinnosťou autora fakty neprekrúcať a nevyťahovať iba niektoré len preto, že môžu urobiť text zaujímavejším a čitateľsky atraktívnejším. Neraz sa stáva, že po odkrytí všetkých faktov, sa domnelá pútavosť témy niekedy stratí, nie je o čom písať a treba sa poobzerať po inej téme, čo bol aj tento prípad. To sa zrejme autorovi už nechcelo, a tak sa vydal cestou ľahšieho odporu – zamlčal dôležité fakty a zavádzal verejnosť. Zásadným spôsobom prekrútil fakt, že súčasné vedenie ministerstva dopravy spolu s manažmentmi firiem nabrali vlani odvahu, ktorá tu desaťročia chýbala a začali sa seriózne zaoberať marazmom na železniciach.

Železničné firmy sme v roku 2010 našli s miliardovou sekerou v eurách, no už stoja na nohách. Bez ozdravného procesu spojeného s bolestivými nepopulárnymi opatreniami, by sa dávno boli ocitli v bankrote a desaťtisíce železničiarov na úradoch práce. To sa nestalo. Aj vďaka tomu, že Figeľovi sa výrazne darí skresať straty železníc. No Hospodárskym novinám sa, žiaľ, nedarí objektívne a pravdivo informovať svojich čitateľov.

Martin Krajčovič,
hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR


späť

na začiatoktlačiť