Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Ján Figeľ: V roku 2011 sme sa postarali o bezpečnejšiu dopravu a viac práce pre Slovákov [VIDEO+PREZENTÁCIA]

12.01.2012

TLAČOVÁ SPRÁVA

BRATISLAVA (12. január 2012) – Kým v roku 2010 bolo potrebné odvracať hroziace škody na železniciach či diaľniciach a začať šetriť, v roku 2011 sa ministerstvu dopravy podarilo naštartovať dôležité investície, ktoré pomáhajú ekonomike, zlepšujú dopravnú obsluhu na Slovensku a dávajú ľuďom viac práce.

Diaľnice: Začali sme so súťažou na tunel Višňové

Minulý rok sa začalo stavať 2,5-násobne viac diaľnic a rýchlostných ciest ako v roku 2010. Rezort dopravy rozbehol päť súťaží na úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Súťažou tak prešla, resp. prechádza, väčšina úsekov z pôvodného prvého a tretieho balíka PPP. Ide o takmer 75 kilometrov diaľnic, ktoré sa mali stavať cez projekty PPP, kde boli plánované náklady na výstavbu, prevádzku a financovanie nastavené neprimerane vysoko.

Rezort dopravy úspešne uzavrel tri súťaže a do výstavby sa v roku 2011 dostalo 37 kilometrov diaľnice D1 pri Martine, Levoči a Prešove. Je to o 23 kilometrov viac ako v roku 2010. Tesne pred vyhlásením výsledkov súťaže je druhý levočský úsek. Doterajšia úspora na týchto úsekoch oproti projektom PPP vychádza len na stavebných nákladoch na takmer 700 miliónov eur, teda vyše 21 miliárd korún. To potvrdzuje enormnú predraženosť PPP projektov vlády Roberta Fica a správnosť rozhodnutia súčasného vedenia ministerstva.

„Ak by sme pokračovali v týchto predražených, podvodných a protiústavných projektoch, doteraz by sa medzi Martinom a Prešovom nestaval ani kilometer diaľnice. Úsek Turany – Hubová, ku ktorému má Brusel environmentálne výhrady, by blokoval ďalšie úseky. My sme však tento gordický uzol rozťali, a preto staviame. Dodávateľmi sú rešpektované domáce stavebné spoločnosti, ktoré sa zaviazali nedodatkovať podpísané zmluvy,“ povedal prvý podpredseda vlády SR a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.

Začaté kilometre D a RC za 1,5 roka vlády

 

Km

z toho v 1/2 profile

Za Figeľa

56

5,2

Za Fica

19,5

19,5

Zatiaľ poslednou vyhlásenou súťažou je tender na diaľničný úsek s najdlhším tunelom na Slovensku – tunelom Višňové. Rezort dopravy ju rozbehol koncom decembra 2011. Po predpokladanom úspešnom ukončení súťaže na ružomberský úsek diaľnice D1 a žilinský úsek s tunelom Višňové sa očakáva, že úspora oproti cenám v PPP projektoch sa len v stavebných nákladoch dostane nad miliardu eur, teda vyše 30 miliárd bývalých korún.Ešte vyššiu sumu rezort dopravy ušetrí daňovníkom vďaka využitiu lacnejších zdrojov financovania – štát si požičiava na financovanie deficitu štátneho rozpočtu o polovicu lacnejšie ako to malo byť pri financovaní cez PPP. S odstupom času môžeme konštatovať, že plánované PPP projekty minulej vlády boli obrovským podvodom na slovenských daňovníkoch, ktorý sa nám podarilo odvrátiť,“ povedal minister Figeľ.

V roku 2011 bolo uvedených do užívania viacero úsekov. V januári to bola druhá etapa úseku rýchlostnej cesty Žarnovica - Šášovské Podhradie (8,4 km), v auguste úsek D4 pri Stupave (3,2 km), v októbri cesta Pribina na R1 (46 km) a v decembri II. etapa diaľničného úseku Sverepec - Vrtižer.

Železnice: Prilákali sme cestujúcich späť

Ďalšou zložitou témou, ktorú popri diaľniciach ministerstvo dopravy v roku 2011 riešilo, bol ozdravný proces na železniciach. Potom ako vláda v marci schválila Program revitalizácie železničných spoločností, rozbehla sa ďalšia fáza zápasu o záchranu železničnej dopravy na Slovensku a takmer 30-tisíc miest v troch štátnych železničných firmách. Ani nie po roku od spustenia programu prináša oživovanie prvé hmatateľné výsledky. Zastavilo sa neúmerné zadlžovanie železníc. „Roky neriešenia vytvorili v železničných spoločnostiach dlh takmer miliardu eur. Železnice boli čiernou dierou a živnou pôdou pre politické a iné kšefty. Ozdravným procesom sme týmto kšeftom postavili do cesty obrovskú prekážku,“ povedal minister Figeľ.

Ovocím ozdravovania teda nie je len razantné znižovanie strát železničných firiem, ale aj zvýšenie počtu prepravených cestujúcich v osobnej doprave o 1,3 milióna, čo je medziročne o vyše tri percentá viac. „Lepšou marketingovou stratégiou a obchodnou politikou sme dokázali pritiahnuť na železnice viac ľudí,“ doplnil minister Figeľ. Pred cestujúcimi sa železnice ukázali v lepšom svetle aj vďaka nasadeniu nových, bezpečnejších vlakov. Od nového železničného grafikonu (december 2011) premáva na slovenských tratiach už jedenásť nových vlakov: šesť elektrických poschodových jednotiek, tri súpravy typu „push-pull“ a dve dieselové motorové jednotky.

Zavádzanie poriadku a efektívneho hospodárenia na železniciach sprevádzali úspory za desiatky miliónov eur. Za nimi je transparentné obstarávanie tovarov a služieb, elektronické aukcie (úspora vyše 2 mil. eur), nižšie ceny za dodávky služieb, optimalizácia osobných nákladov či zrušenie nevýhodných zmlúv s rôznymi nastrčenými firmami, ktorým išlo len o kšefty.

Šetrenie v železniciach nie je samoúčelné. Cieľom je ozdraviť firmy, aby naďalej mohli byť výrazným zdrojom zamestnanosti pre ľudí na Slovensku. Vo všetkých troch železničných spoločnostiach sa vďaka úsporám podarilo vlani dohodnúť aj zvýšenie platov. Zamestnancom ŽSR stúpnu tento rok platy o 5 %, v priemere mesačne si tak polepšia o 38 eur. Dvojpercentný nárast platov čaká pracovníkov Carga, čo je v priemere 15 eur mesačne. Vyplýva to z nových kolektívnych dohôd s odborármi. V ŽSSK Slovensko si zamestnanci tento rok prilepšia o 3 %, čo je zhruba 27 eur mesačne. „To, že dnes môžeme oznamovať ľuďom túto pozitívnu správu, je najmä preto, že sme mali odvahu pustiť sa do náročného procesu ozdravovania železničných firiem, ktorým hrozil bankrot. Ozdravné opatrenia a úspory, za ktoré nás oponenti kritizovali, sa teraz stali hlavným zdrojom zvýšenia platov vo všetkých troch železničných firmách,“ povedal J. Figeľ.

Cesty I. triedy: Zvyšujeme bezpečnosť na kľúčových cestách pre Slovensko

Po dlhých rokoch ignorancie sa minulý rok dostali do centra pozornosti ministerstva dopravy aj vlády SR aj cesty prvej triedy, na ktorých je polovica všetkej dopravy na Slovensku. Vďaka kompletnej rekonštrukcii v priebehu letných mesiacov tohto roka získalo úplne nový vzhľad vyše 100 km ciest prvej triedy, čo je najviac v histórii. Tento rok by malo byť obnovených ďalších 570 km jednotiek a 45 mostov. V priebehu minulého a tohto roka sa obnoví spolu viac kilometrov jednotiek ako za predchádzajúcich šesť rokov (2005 až 2010).

 „Program obnovy a rekonštrukcií ciest prvej triedy je odpoveďou na potreby ľudí a regiónov Slovenska, pretože jednotky zohrávajú dôležitú úlohu pri znižovaní regionálnych rozdielov u nás. Investície do jednotiek, vrátane mostov, znamenajú menej dopravných nehôd, rýchlejšiu dopravu, menej škôd a zničených áut a viac zachránených ľudských životov,“ povedal minister Figeľ.

Čo sa nám ešte podarilo v roku 2011:

-       Rozhýbať cestovný ruch: Prijali sme Marketingovú stratégiu SACR na roky 2011 – 2013 a presadili sme potrebné legislatívne zmeny v novele zákona o podpore cestovného ruchu. Tieto opatrenia znamenajú priame cielenie na využívanie zdrojov určených na tvorbu zdravého prostredia pre rozvoj turizmu. Za sebou máme vydarenú propagáciu Slovenska počas MS v hokeji, ako aj ďalšie veľké projekty typu KHL a novej leteckej linky z Gdanska a Varšavy do Popradu.  Všetky aktivity SACR mali za cieľ zviditeľniť turistickú destináciu Slovensko v zahraničí, prilákať nových návštevníkov a zvýšiť záujem domácich turistov. Štatistické čísla sú nasledovné: Za 1. – 3. štvrťrok 2011 k nám prišlo oproti vlaňajšku o 10% viac zahraničných a o 2% viac domácich návštevníkov. Devízové príjmy z cestovného ruchu stúpli o päť percent.

-       Zdvojnásobiť čerpanie eurofondov: Po takmer štyroch rokoch súčasného programového rámca bolo na konci júna 2010 čerpanie OPD na úrovni 11,66 percent, pričom v súčasnosti je čerpanie na úrovni 26,89 percent (začiatok januára 2012). Pritom (k začiatku januára 2012) máme zazmluvnenú polovicu  (52,31 %) z celkovej vyčlenenej sumy, čo je oproti júnu 2010 nárast o 22 % percentuálneho boda. K 30.6. bolo zazmulvených 30,48%. Celkové čerpanie sa zvýšilo aj vďaka našim opatreniam na zjednodušenie prístupu k eurofondom.

-    Ušetriť peniaze daňovým poplatníkom: Rezort dopravy svojimi rozhodnutiami v prvom roku pôsobenia Jána Figeľa vo funkcii ministra dopravy ušetril občanom vyše 380 miliónov eur. V prepočte na jedného občana je úspora približne 70 eur. (Transparentné verejné obstarávanie, elektronické aukcie, rušenie nevýhodných zmlúv, optimalizácia osobných nákladov). V druhom polroku 2011 sa k tomu pridali ďalšie stovky miliónov eur. Len verejné dve úspešné súťaže na diaľničné úseky pri Martine a Prešove priniesli úsporu takmer 360 miliónov eur oproti predraženým PPP projektom. Ďalšie milióny úspor priniesli transparentné súťaže otvorené všetkých záujemcom a elektronické aukcie, s ktorými sa v štátnej správe začalo práve v rezorte dopravy. Cieľ, ktorý stanovila vláda, šetriť v osobných nákladoch 10 percent sa nám podarilo prekonať a v porovnaní s plánom sme navyše vrátili prostriedky do štátneho rozpočtu.

 


späť

na začiatoktlačiť