Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Operačný program Doprava je vyčerpaný na 100 percent

02.02.2016

Bratislava (2. februára 2016) – Slovensko využilo všetky peniaze v Operačnom programe Doprava. Vďaka fondom Európskej únie sa od roku 2007 preinvestovalo do zlepšenia dopravy viac ako 3,7 miliardy eur a ľudia na Slovensku dnes cestujú rýchlejšie, bezpečnejšie a pohodlnejšie.

„V roku 2007 dostalo Slovensko historickú šancu investovať do dopravy európske zdroje. Išlo o príležitosť naozaj unikátnu, pretože zo štátneho rozpočtu by sme si takéto masívne investície nemohli dovoliť. Vďaka silnej spolupráci so všetkými partnermi sa nám podarilo európske peniaze využiť naplno. Získať súhlas Bruselu na jednotlivé projekty totiž vôbec nie je samozrejmosťou. Je to veľmi náročný proces. Plné využitie eurofondov sme si na ministerstve stanovili ako najvyššiu prioritu, a môžem s veľkým potešením konštatovať, že sme túto úlohu úspešne zvládli,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
Operačný program Doprava, ktorý riadi ministerstvo dopravy, bol najväčším operačným programom v programovom období 2007-2013.  V rámci neho sa implementovalo viac ako 140 projektov v oblasti cestnej, železničnej ako aj verejnej osobnej dopravy.

„Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší  úsek D1 pri Strečne s najdlhším diaľničným tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na česko-poľské hranice a práve v týchto dňoch nám Európska komisia po mesiacoch náročných rokovaní schválila peniaze na úsek Svrčinovec – Skalité. Nesmiem zabudnúť na projekty železničnej a mestskej dopravy. Najväčšie slovenské mestá obnovili vozňový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane električkovej trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy,“ dodal minister J. Počiatek.
Čo priniesli eurofondové investície v oblasti dopravy:

130 km diaľnic a rýchlostných ciest
 Viac 600 km nových a zmodernizovaných ciest I. triedy
 80 km zmodernizovaných železničných tratí
 100 nových a zmodernizovaných regionálnych vlakov
 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach
 120 nových trolejbusov v Bratislave
 zmodernizované električkové trate v Bratislave a Košiciach
 výstavba električkovej trate do Petržalky cez Starý most v Bratislave

 

Z hľadiska výstavby boli projekty OPD v decembri ukončené a zároveň sa plynulo pokračuje v čerpaní peňazí z nového operačného programu. Operačný program Integrovaná Infraštruktúra sa už prakticky implementuje, a to vďaka fázovaným projektom. Vybrané a z hľadiska výstavby časovo náročné úseky diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, ktoré neboli ukončené v programovom období 2007-2013, boli v rámci fázovania rozdelené na dve časti.  Ide o šesť projektov diaľnic a rýchlostných ciest: D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové - Dubná Skala, D1 Hubová  - Ivachnová, D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, D3 Svrčinovec – Skalité a R2 Zvolen východ – Pstruša), a 10 fázovaných menších projektov modernizácie ciest I. triedy.
Príklady úspešných projektov OPD:
Úseky na D1: Sverepec – Vrtižer, Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov II a II. úsek, Fričovce – Svinia, D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov,  Nové vlaky I. a II., modernizácia úsekov železničnej trate Nové Mesto nad Váhom- Púchov  R1 Žarnovica- Šášovské Podhradie, nákup električiek v Bratislave (45) a Košiciach (33), nákup trolejbusov v Bratislave (120), nosný systém MHD v Bratislave, úsek Šafárikovo námestie – Bosákova ul.

Čo sa postaví vďaka Operačnému projektu Integrovaná Infraštruktúra ?
 modernizácia železničnej trate v úseku Púchov – Považská Teplá a Dolný Hričov – Žilina,
 modernizácia vybraných úsekov železničnej trate v úseku Žilina – Košice,
 výstavba D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala (2. fázy),
 výstavba D3 Svrčinovec – Skalité a Žilina Strážov – Žilina Brodno (2. fázy)
 výstavba D1 Prešov, západ – Prešov, juh,
 výstavba D1 Budimír – Bidovce,
 výstavba vybraných úsekov D3 a R2,
 výstavba obchvatov miest, modernizácia ciest I. triedy,
 nákup nových vlakových súprav (elektrické a diesel-motorové),
 nákup nových prostriedkov pre veľké aglomerácie pre prevádzku MHD,
 budovanie integrovaných dopravných systémov vo verejnej osobnej doprave,
 modernizácia prístavu v Bratislave,
 realizácia projektov na zvýšenie pokrytia Slovenska širokopásmovým internetom,
 pokračovanie budovania eGovernment cloudu,
 projekty modernizácie verejnej správy IKT prostriedkami a ďalšie.

OPII a jeho hlavné očakávané výstupy:
 115 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest,
 300 kilometrov nových a zmodernizovaných ciest I. triedy,
 110 kilometrov zmodernizovaných železničných tratí,
 35 nových vlakových súprav,
 obnova električkových tratí v Bratislave a Košiciach,
 78 nových vozidiel MHD a vybudovanie ôsmich (8) terminálov osobnej dopravy,
 zmodernizovaný verejný prístav v Bratislave,
 pokrytie všetkých domácností širokopásmovým pripojením s rýchlosťou minimálne 30 Mbit/s.

Martin Kóňa
hovorca Ministerstva dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja SR

Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava
tel. číslo: + 421 918 825 059
e-mail: martin.kona@mindop.sk
Želáte si byť informovaní o aktuálnom dianí v rezorte? Sledujte nás na sociálnych sieťach Facebook a Twitter.


späť

na začiatoktlačiť