Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Z Bratislavy do Košíc vlakom o hodinu kratšie

18.02.2016

Bratislava (18. februára 2016) – Aj vďaka fondom Európskej únie sa postupne modernizuje železničná infraštruktúra na Slovensku. Najväčšie investície doteraz smerovali do hlavného železničného koridoru Bratislava – Žilina, ktorý je, okrem dvoch úsekov, už zmodernizovaný na traťovú rýchlosť až do 160 km/h. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR bude v modernizácii železnice pokračovať aj v novom operačnom programe, na rad postupne prídu aj úseky od Žiliny smerom na Košice.

Cieľom modernizácie je zvýšenie rýchlosti vlakov, zabezpečenie prístupu imobilných osôb k službám verejnej osobnej dopravy, zavedenie informačných systémov pre cestujúcich. Z hľadiska nákladnej dopravy prinesie modernizácia infraštruktúry predovšetkým zefektívnenie prepravy tovarov.
Z hľadiska časovej úspory prinesie modernizácia úseku Bratislava – Žilina skrátenie cesty  o 30 minút po kompletnej modernizácii celého 200 kilometrového úseku.  Ministerstvo dopravy predpokladá, že to bude do konca roka 2018, samotný uzol Žilina by sa mal modernizovať v rokoch 2018 – 2020.

 „Z európskych fondov máme na modernizáciu a rozvoj železničnej infraštruktúry vyčlenených 1,5 miliardy eur,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek. Na modernizáciu V. koridoru od Žiliny po Košice si Európska komisia vyžiadala novú štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom bolo, že pôvodný návrh modernizácie tejto trate bol urobený maximalisticky, rátal s výstavbou viacerých neadekvátne dlhých tunelov, ktorými sa navyše nedosiahla dostatočná časová úspora. Brusel preto požadoval zhodnotenie alternatívnych riešení.

Nová štúdia z decembra 2015 posúdila viaceré varianty líšiace sa najmä rýchlosťou a trasovaním. Po komplexnom posúdení bola vybraná alternatíva, ktorá počíta na celom úseku s priemernou rýchlosťou 136 až 141 km/h. Čas prepravy z Košíc do Žiliny sa tak skráti až o 40 minút. Zachované budú prakticky všetky významnejšie stanice v pôvodných miestach, jedinou stanicou so zmenou miesta bude Liptovský Mikuláš. Splnené budú aj ďalšie modernizačné kritériá týkajúce sa odstránenia úrovňových priecestí, ochrany obyvateľov pred hlukom či zachovania migračných trás zvierat. Odhadovaná cena čisto stavebnej časti celého úseku Žilina – Košice s dĺžkou vyše 240 kilometrov je 2,5 až 2,8 miliardy eur, cena za kilometer sa výrazne odlišuje podľa náročnosti úsekov.

Bez ďalšieho doprojektovania by sa mali s pomocou európskych peňazí mali v najbližších rokoch modernizovať úseky Paludza – Liptovský Hrádok a Lučivná – Poprad Tatry. 
„Cestujúci musia byť trpezliví aj v najbližších rokoch. Čakajú nás nemalé výluky, prechod na komfortnejšiu a kvalitnejšiu železničnú prepravu si, žiaľ, vyžaduje aj takúto daň. Avšak odmenou pre verejnosť bude pohodlnejšie a rýchlejšie cestovanie,“ dodal minister J. Počiatek.

Martin Kóňa
hovorca Ministerstva dopravy,
výstavby a regionálneho rozvoja SR

Námestie slobody 6, 810 05 Bratislava
tel. číslo: + 421 918 825 059
e-mail: martin.kona@mindop.sk
Želáte si byť informovaní o aktuálnom dianí v rezorte? Sledujte nás na sociálnych sieťach Facebook a Twitter.


späť

na začiatoktlačiť