Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.
vyhľadať

Aktuality

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia previedla opravárenstvo na Železničnú spoločnosť Slovensko [VIDEO]

27.01.2012

TLAČOVÁ SPRÁVA

Bratislava (27. január 2012) – Časť opravárenských kapacít Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) prechádza od februára 2012 na železničného osobného prepravcu Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK). Zmluvu o prevode aktív dnes podpísalo vedenie ZSSK Cargo a  ZSSK za účasti prvého podpredsedu vlády SR a ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa. Prevedených bude 20 pracovísk (rušňové depá, opravovne vozňov a strediská prehliadok a opráv) v 11 slovenských mestách (Bratislava, Nové Zámky, Prievidza, Zvolen, Brezno, Fiľakovo, Košice, Humenné, Žilina, Vrútky a Kraľovany).

Cena za prevodu opravárenských aktív je vyše 60 miliónov eur vrátane DPH. Jediný akcionár oboch firiem – ministerstvo dopravy – si od prevodu sľubuje šetrenie na cenách materiálu, práce, služieb, lepšie využitie pracovnej sily a zvýšenie efektivity práce. Odhaduje sa asi 10 až 15 % zníženie nákladov na prevzaté činnosti oproti súčasnému stavu. Spolu s opravárenstvom prechádza do ZSSK aj 980 zamestnancov. Ich doterajších platov a pracovných zmlúv sa to nedotkne.

„Verím, že prevzatie ľahkej a strednej údržby železničných vozidiel ZSSK povedie k postupnému zlepšeniu ich technického stavu, zvýšeniu spokojnosti cestujúcich a vyšším úsporám nákladov na opravu vozidiel osobného železničného prepravcu,“ povedal dnes po podpise zmluvy prvý podpredseda vlády SR a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ.

Prevodom opravárenských činností z  ZSSK Cargo na  ZSSK pokračuje ozdravovanie železníc, ktoré sa intenzívne rozbehlo v marci 2011 potom, ako vláda schválila Program revitalizácie železničných spoločností. Reformy a ozdravný proces zachránili železničné firmy od bankrotu.

„Keby sme na železniciach gazdovali tak ako tí pred nami, železničné firmy by tu s veľkou pravdepodobnosťou neboli a na ulici by sa ocitlo desaťtisíce zamestnancov železníc,“ zdôraznil minister Figeľ.

Revitalizácia železničných firiem už priniesla viacero pozitívnych výsledkov. Strata  ZSSK Cargo sa v minulom roku znížila z 123 miliónov eur v roku 2010 (v roku 2009 bola strata 126 miliónov eur) na necelých 10 miliónov. Z takmer 80 mil. eur na necelých 20 mil. eur klesla strata  ZSSK. Neprehĺbila sa strata v ŽSR.

A čo je dôležité, všetky tri firmy sú v takej kondícií, že ak sa nestane nič nepredvídané – už tento rok by mali železničné spoločnosti hospodáriť vyrovnane, teda bez straty,“ doplnil J. Figeľ.

Železničné firmy zrušili viaceré nevýhodné zmluvy, začali viac šetriť na verejnom obstarávaní, k čomu prispeli aj elektronické aukcie. Ušetrené sú desiatky miliónov eur. Len ZSSK Cargo vlani znížilo prevádzkové náklady medziročne o vyše 60 miliónov eur.

Úspory a ozdravný proces tento rok priniesol pozitívnu správu aj pre zamestnancov v podobe vyšších platov. Zamestnancom ŽSR stúpnu tento rok platy o 5 %, v priemere mesačne si tak polepšia o 38 eur. Dvojpercentný nárast platov čaká pracovníkov  ZSSK Cargo, čo predstavuje v priemere 15 eur mesačne. V  ZSSK si zamestnanci tento rok prilepšia o 3 %, čo je zhruba 27 eur mesačne.

Čo sa ďalej dosiahlo:

o   Urobili sa rázny rez v byrokracii. Železničné firmy výrazne znížili stavy administratívy,  ZSSK Cargo o 550 ľudí a v ŽSR o 500. Dôležitým krokom bolo aj odstraňovanie prebytočných riadiacich a manažérskych miest. Vlani bolo zrušených takmer 50 pozícií riaditeľov a manažérov a zúžil sa počet členov topmanažmentu všetkých troch železničných firiem.

o   Nominantom štátu v železničných firmách sa zrušil nárok na nadštandardné odstupné za výkon členov predstavenstva.

o   Rezort dopravy ako prvý spomedzi všetkých rezortov zaviedol elektronické obstarávanie - práve v železničných firmách. Takto sa doteraz ušetrili vyše 4 milióny eur.

o   ZSSK Cargo dohodlo nižšie ceny za revízne opravy nákladných vozňov a vo väčšom využívalo vlastné opravárenské kapacity (plánovaná úspora na tento a budúci rok vyše 10 mil. EUR), efektívnejšie sa využíval vlastný mobilný park.

o   Vďaka novému prístupu ku klientom v železničnej doprave sa podarilo na železnice prilákať o takmer milión nových cestujúcich viac ako v roku 2010.

o   Veľmi dôležitým ozdravným krokom bolo zníženie poplatku za železničnú dopravnú cestu od januára tohto roka medziročne o takmer 60 %, ktorý bol dovtedy najvyšší v EÚ. To umožňuje pritiahnuť na slovenské železnice tranzit, ktorý nás dovtedy obchádzal.

 

(TASR)


späť

na začiatoktlačiť