Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

V Komárne začínajú stavať most

17.10.2017

Komárno, Komárom (17. októbra 2017) – Slávnostné poklepanie základného kameňa nového komárňanského mosta za účasti premiérov Slovenska a Maďarska sa dnes konalo v maďarskom Komárome. Stavba cestného mosta je spoločným projektom  oboch krajín. Zaplatí ho Európska únia v rámci Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Dokončený má byť v roku 2019.

„Mosty oddávna spájali nielen brehy riek, ale aj národy a ľudí. Som rád, že tento most prepojí komunity žijúce na oboch brehoch. Pracujeme na tom spolu s maďarskými partnermi, čím sa nám darí napĺňať aj jednu z priorít programového vyhlásenia vlády,“ povedal Robert Fico, predseda vlády SR v slávnostnom príhovore.

Nový most cez rieku Dunaj medzi mestami Komárno a Komárom bude postavený o 200 metrov vyššie (proti prúdu rieky) od existujúceho železničného mosta. V súčasnosti je v Komárne pre automobilovú dopravu prístupný jediný most – Alžbetin, ktorý bol otvorený ešte v roku 1892 a nemôže ho využívať nákladná doprava.

„Nové cestné spojenie zlepší podmienky na rozvoj cezhraničných podnikateľských aktivít a naštartuje rozvoj turistiky a cestovného ruchu. Most Komárno – Komárom bude spájať susedov bezpečnou cestou“, povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Viktor Stromček.
Nový most bude asymetrický s jedným pylónom a závesnými káblami. Oceľový pylón bude na prítokovej strane mosta, nakláňajúci sa priečne ponad most. Výška od úrovne vozovky po najvyššie napojenie kábla predstavuje 91,40 m. Pylón bude z ocele, v spodnej časti  vybetónovaný.
Cez most povedie hlavná cesta s dvoma jazdnými pruhmi. Šírka vozovky medzi zábradliami bude 11,50 m. Na prítokovej strane mosta sa nachádza obojsmerný chodník pre chodcov so šírkou 1,80 m a na druhej strane je plánovaná cyklotrasa so šírkou 2,5 m. Dĺžka stavby je 2 508 m.
Na most nadväzujú príjazdové cesty, ktoré si každá krajina buduje sama. Prístupová komunikácia na maďarskej strane Dunaja bude realizovaná v dvoch jazdných pruhoch a pripojí sa k hlavnej ceste č. 1 kruhovým objazdom.

Na slovenskej strane je plánovaný 600 m cestný úsek s dvoma jazdnými pruhmi pripojený k ceste I/63 kruhovým objazdom. Stavebné práce na príjazdovej ceste sa začali v októbri 2016 a ich dokončenie je viazané na hotové mostné teleso. Koordinátorom projektu je maďarská strana. Náklady a zodpovednosť za výstavbu mosta sú rozdelené medzi obe krajiny. Celkový rozpočet na projekt je 117 726 283,00 EUR, z toho pre Slovensko je 55 938 957,00 EUR a pre Maďarsko je 61 787 326,00 EUR. Európska únia hradí 85 % rozpočtu z CEF.

Slovenská republika spolu s Maďarskou republikou pripravuje nové projekty s ambíciou financovania z Programu CEF. Ide o projekty pre vytvorenie Master plánu prístavov Komárno a  Komárom a následne štúdiu uskutočniteľnosti ako hlavného strategického rozvojového dokumentu týchto prístavov na nasledujúce roky. Obidva projekty boli vybrané v rámci druhej výzvy Nástroja na prepájanie Európy. Maďarská strana predložila projekt prístavu Komárom, MDV SR predložilo projekt prístavu Komárno.


späť

na začiatoktlačiť