Aktuality mailom
Ak máte záujem pravidelne dostávať aktuality z ministerstva na Vašu mailovú adresu, registrujte sa prosím.

Aktuality

Slovensko získalo viac ako 700 miliónov na dopravu v súťaži projektov v Bruseli

26.10.2017

Bratislava (26. októbra 2017) – Európska únia v najbližších rokov investuje do rozvoja dopravy na Slovensku viac ako 700 miliónov eur. Ide o peniaze z Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktoré na úspešné projekty prideľuje priamo Brusel. Predstavujú investíciu navyše k už prideleným štyrom miliardám v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra a to najmä do udržateľných módov dopravy.


„Slovenské projekty boli v Bruseli úspešné. Ukázali sme, že vieme zabojovať o peniaze na dopravu kvalitnými projektami. Vítame preto plány Európskej komisie na pokračovanie v tejto forme kohéznej politiky aj v rokoch 2018-2020 a chceme sa zapojiť do ďalších výziev,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
V rámci doterajších troch výziev schválila Európska komisia prostredníctvom Výkonnej agentúry pre inovácie a siete desiatky slovenských projektov, najmä z oblasti železničnej a vodnej dopravy. Uspeli však aj projekty zamerané na rozvoj alternatívnych palív v  doprave. V rámci všetkých troch doterajších výziev vyčlenila Európska únia na financovanie projektov súvisiacich s alternatívnym pohonom na elektrinu, či skvapalnený plyn takmer 17 miliónov eur. Podporený bol aj jeden cestný projekt, spolufinancovanie výstavby diaľnice D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. Možnosť stavať diaľnice z nástroja CEF je zatiaľ limitovaná. 
Ministerstvo dopravy a výstavby SR plní úlohu členského štátu podľa článku 22 Nariadenia o CEF a zároveň figuruje aj ako príjemca vybraných projektov CEF a to hlavne v prípade projektov implementovaných rozpočtovými organizáciami ministerstva.

Nástroj CEF, v rámci ktorého súťažia kohézne krajiny o európske financie medzi sebou, predstavuje jedinečnú príležitosť na získanie významných finančných prostriedkov pre SR.  Po roku 2023, kedy sa skončí aktuálne obdobie fondov EÚ, bude tento model pravdepodobne jeden z pilierov budúceho financovania dopravnej infraštruktúry u nás.
Príklady úspešných projektov spolufinancovaných z Nástroja CEF v Slovenskej republike:
 Výstavba diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec
 Výstavba cezhraničného mostu Komárno - Komárom
 Modernizácia železničnej trate v úseku Liptovský Mikuláš – Poprad – Tatry (mimo)
 Modernizácia železničnej trate v dvoch úsekoch medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou SK/CZ
 Implementácia GSM-R do siete ŽSR, úsek  Varín – Košice – Čierna nad Tisou štátna hranica
 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina - Teplička a nadväzujúcej železničnej infraštruktúry v uzle Žilina, úsek Žilina (mimo) – Varín
 Implementácia technickej interoperability v spoločnosti ZSSK CARGO
 EAST-E (nadnárodný projekt Chorvátska, Slovenskej a Českej republiky zameraný na výstavbu 62 nabíjacích staníc pre elektromobily)
 Modernizácia plavebnej komory Vodného diela Gabčíkovo
 Projekt DaReM – opatrenia na zlepšenie podmienok plavby na rieke Dunaj
 LNGAFT: Skvapalnený zemný plyn ako alternatíve palivo pre dopravu
 NCE – FastEvNet (poľsko-slovenský projekt výstavby 85 nabíjacích staníc pre elektromobily)
 SESAR (nadnárodný projekt zameraný na výskum v oblasti riadenia letovej prevádzky Jednotného európskeho neba)
 SPICE (nadnárodný projekt zameraný na riadenie vzdušného priestoru a efektívnu navigáciu v leteckej doprave)
 eGAFOR (meteorologická podpora pre leteckú dopravu)
 NEXT-E (nadnárodný projekt šiestich krajín na budovanie siete nabíjacích staníc pre elektromobily v rámci transperuópskeho dopravného koridoru)
 URBAN-E (nadnárodný projekt zameraný na budovanie nabíjacích staníc v mestách Ľubľana, Bratislava, Záhreb).
 NCE-AdvancedEvNet (poľsko-slovenský projekt na vybudovanie siete nabíjacích staníc v kľúčových európskych dopravných koridoroch)
 fueLCNG (Projekt zameraný na produkciu skvapalneného plynu a vytvorenie staníc pre zásobovanie cestnej a riečnej dopravy) 
 LBG: Renewable transport for the Visegrad countries (projekt na produkciu skvapalneného plynu a výstavbu siete staníc v krajinách V4)

 


späť

na začiatoktlačiť